eXTReMe Tracker

۲۵ آبان، ۱۳۸۷

تامکت


هواپیمای F-14 یکی از پیشرفته‌ترین هواپیما‌های زمان خود بود. تمایز این هواپیما با دیگر هواپیما‌ها بال متحرک آن است. این هواپیما قادر است تا در سرعت‌های بالا بال‌های خود را به سمت عقب جمع کند که این‌کار توانایی افزایش سرعت را به این هواپیما می‌دهد و در سرعت‌های پایین بال خود را باز می‌کند تا با سرعت کمتری فرود آید. نقطه قوت این هواپیما رادار‌های قوی و موشک‌های فونیکس روی آن است. هر یک از این هواپیما‌ها می‌تواند تا شش عدد موشک فونیکس حمل کند. برد عملیاتی این موشک‌ها 185 کیلومتر است. نکته جالب این است که این نوع هواپیما و موشک تنها در اختیار ایران و آمریکا می‌باشد. زیرا در زمان شاه و با سرمایه‌گذاری بانک ملی ایران پروژه ساخت این هواپیما آغاز شد. در زمان جنگ ایران و عراق این هواپیما‌ها بیشتر به عنوان پشتیبان عمل می‌کردند و با رادار‌ها خود دیگر هواپیما‌ها را پوشش می‌دادند. این مستند 4 قسمتی نحوه تحویل این هواپیما‌ها به ایران و آموزش نیرو‌های ایرانی را نشان می‌دهد.


http://www.youtube.com/watch?v=hfbz50gwsRM
http://www.youtube.com/watch?v=sVlrqv30o1k
http://www.youtube.com/watch?v=rWffHA6A1R4
http://www.youtube.com/watch?v=VIz9nt8cutw

پی‌نوشت: در یوتیوب یک هواپیمای F-16 دیدم که روی یزد در حال پرواز است. ایران بطور رسمی F-16 ندارد ولی بعضی شواهد نشان می‌دهد که حداقل یک هواپیمای F-16 دارد.


۶ نظر:

ناشناس گفت...

لينکهاي جالبي بود ممنون

Dash Moein گفت...

salam dooste aerospace iye man
En ax hich rabtie be F-16 nadareh.albtae doroste ke ye intake behesh azafeh shodeh ke shabihe F-16 ast, ke onam vaghean moshakhas nist montaje ax ya chize digeh.
am chizi ke moheme en havapeyma hata bedone dar nazar gereftan intake motor, config e F-16 ro nadareh.
ba tashakor

Amir Hossein گفت...

ممنون مسعود جان در یوتیوب زیاد اطلاعاتی راجع به اف 14 های ایران نیست این چند تا ولی خیلی قشنگ بودند.

Amir Hossein گفت...

برادر معین دامت براکته
برادر اذیت نفرمایید این شکل کاملا اف 16 هست. شما شکاف ته دم عمودی، زاویه جلوی دم عمودی، محل شروع شدن بال، شکل دم افقی را نگاه بفرمایید و در گوگل هم یک اف 16 واقعی را نگاه کن دقیقا شبیه هستند. البته جسارت بنده را پیشاپیش بپذیرید

Dash Moein گفت...

salam baradar basiji,
javabe khoobi dadi,
pas javabe comment ha midi

Amir Hossein گفت...

دکتر معین بنده مخلص شما هستم ارادت دارم