eXTReMe Tracker

۲۹ شهریور، ۱۳۸۷

هزینه زندگی

قرار شد که راجع به هزینه‌های زندگی اینجا بنویسم. راستش هزینه‌ها بستگی زیادی به نوع زندگی افراد و همچنین تعداد دوست دخترهای آنها دارد. ولی اصولاً هزینه‌های اساسی از قرار زیز است:

کرایه خونه:

اگه مثل من با دوست دختر 80 سالتون زندگی کنید این هزینه به ماهی 280 دلار کاهش می‌یابد ولی در غیر این صورت هزینه یک اتاق بین 340 تا 400 دلار ماهی، خونه یک خوابه بین 550 تا 750 و خونه دوخوابه بین 700 تا 900 دلار ماهی است. این هزینه‌ها مربوط به اطراف دانشگاه است که اتفاقا منطقه خوبی است. برای کم شدن هزینه‌ها بچه‌ها معمولاً یک خونه دوخوابه را با هم شریکی اجاره می‌کنند که نفری حدود 350 تا 450 می‌افتد. هزینه خوابگاه به نسبت امکاناتش زیاد است و بعضی از خوابگاه‌ها غذا روی خوابگاه است. چه بخواهی چه نخواهی. توی تورنتو دوستای من برای یک خونه یک خوابه تو یک منطقه بد شهر حدود 800 دلار می‌دهند.

هزینه بعدی مربوط به خود دانشگاه است. دانشگاه ما سالی حدود 9000 دلار هزینه دارد که برای دانشجوی دکتری از سال 3 و برای دانشجوی فوق از سال 2 این هزینه به سالی حدود 1000 دلار کاهش می‌یابد که هزینه بیمه درمانی است. دانشگاه‌ ساسکاچوان حدود سالی 3000 تا 4000 دلار، دانشگاه‌های ایالت انتاریو حدود سالی 16000 دلار، دانشگاه کنکردیا و مک‌گیل حدود 7000 تا سالی ولی دانشگاه دِمونترال مجانی است. دانشگاه‌های آلبرتا تقریبا مثل دانشگاه خودمون هست یعنی سالی 9000 دلار. در مورد دانشگاه‌های بریتیش کلمبیا زیاد نمی‌دونم ولی فکر کنم آنها هم حدود سالی 10000 دلار باشند.

هزینه خوراک بستگی زیادی به این دارد که چطوری بخوری. اگر خودت آشپزی کنی و مثل این زنای خونه‌دار آخر هفته‌ها تو سوپرستور باشی و قیمت‌ها را چک کنی و بدونی کدام فروشگاه چه جنسی را ارزونتر می‌فروشد خرج غذای یک نفر در ماه بین 100 تا 200 دلار می‌شود. ولی اگر بخواهی بیرون غذا بخوری، مثلاٌ یک همبرگر با سیب‌زمینی و نوشابه می‌شود حدود 10 دلار فرض کن دو وعده بخوری می‌شود روزی 20 دلار که در ماه می‌شود 600 دلار. پس بیرون نخور آفرین.

موبایل. اینجا چندین شرکت دارد که قراردادهای مختلفی دارند. مثلاً یکی ماهی 20 دلار هست که با این 20 دلار شما 250 دقیقه می‌توانی زنگ بزنی یا یک بهت زنگ بزند. ولی اگر می‌دونی از ایران هفته‌ای 3 بار بهت زنگ می‌زنند و میانگین مکالمه 30 دقیقه است بهتر است از قرارداد شرکت فایدو استفاده کنی که 36 دلار است ولی در عوض 150 دقیقه می‌توانی صحبت کنی و اگر کسی بهت زنگ بزند پولی برای تو نمی‌افتد.

هزینه رفت و آمد. در تابستان می‌شود از دوچرخه استفاده کرد و اگر فاصله خونه تا دانشگاه جوری است که در زمستان نمی‌شود پیاده آمد باید باس‌پس بگیری که برای دانشجو‌ها ماهی حدود 60 دلار است که این در تورنتو حدود 120 دلار است ولی عوض هر تعداد که بخواهی می‌توانی سوار اتوبوس بشوی. در غیر این صورت بلیط اتوبوس 2 دلار و 25 سنت است. فکر ماشین رو هم نکن. اینجا با 5000 دلار می‌شود یک ماشین دسته دو خوب مثلاً تویوتا 2001 خرید ولی این پول بیمه‌اش خیلی زوره. سالی حدود 1200 دلار حالا می‌خواهی هر روز از ماشین استفاده کن یا نه بگذارش تو پارکینگ. تازه اگر بخواهی ماشین را دانشگاه بیاری ماهی 60 دلار هم پول پارکینگ هست. اگر می‌خواهی برای تفریح و مسافرت از ماشین استفاده کنی اگر با 4 5 تا از بچه‌ها بری ماشین کرایه کنی ارزانتر می‌شود. مثلاًَ یک ماشین روزی 80 یا 90 دلار یا با همین قیمت می‌توانی بجای وسط هفته دو روز تعطیل آخر هفته ماشین بگیری.

این بود کلیات خرج‌های ما بقیش خرج‌های موردی است. بلیط هواپیما به تورنتو رفت و برگشت بین 350 تا 600 دلار است بستگز دارد کی بگیری. رستوران بین 15 تا 30 دلار البته گرونترش هم هست. تاکسی یک مسیر 5 دقیقه‌ای 10 دلار می‌شود. تا فرودگاه وینیپگ می‌شود حدود 30 دلار. تو تورنتو من شنیدم از فرودگاه تا ریچموند‌هیل که مقر بچه‌های ایرانی است حدود 60 دلار می‌شود ولی من تا حالا جرات نکردم این مسیر رو تاکسی بگیرم فامیلمون خدا خیرش بده همیشه دنبالم آمده.

این بود شرح خرج‌های من خودتون جمع بزنید ببینید چند می‌شود اگر چیزی تهش موند برم دوست دختر بگیرم البته بعد از ماه مبارک.

۱۰ نظر:

ناشناس گفت...

So all the problems are caused by Girlfriends!!
:)
That's why we have advised guys to marry instead of having girlfriends! When you marry, you'll be totally bankrupt and there is no need to worry about your money any more!
:)

Have a wonderful weekend Amir Hossein.

ناشناس گفت...

Amir e baba...to dust dokhtar mikhay chikar? Zan begir ghaale ghazia ro bekkan dg...

ناشناس گفت...

faghat masrafaye system ro matrah kardi..power source esham begu ta vasat jamo zarb konim...

ُ گفت...

آره پریناز جان از دست این دوستان که همش از این پیشنهادات دارند از جمله همین برادر
Jesus
که این پایین کامنت گذاشته. ولی روی پیشنهاد ازدواج هم که مطرح کردید فکر می کنم ببینم دختر قطبی پیدا می شه یا نه

ُ گفت...

یا عیسی من چگونه زن بگیرم درحالی که پیغمبر من مجرد است. راستی تو که با اون بالا ها در ارتباط هستی کسی رو سراغ نداری؟

ُ گفت...

مگه من تو دولت پست گرفتم که باید لیست دارایی هام رو بدم
ولی با توجه به سیاست شفاف سازی من با یه بورس دیگه ای که امسال گرفتم و حل تمرین 24000 تا می گیرم
البته خدا بزرگه آدم های خیر هم پیدا می شن که کمک کنند

ناشناس گفت...

سلام
آقا من کلی حواسم هست و هر روز هم قیمتها رو چک میکنم اما خرج غذا کمتر از 300 تا در ماه نمیشه. احتمالاً الاستیسیته معده رو هم بعنوان یه فاکتور باید در خرج غذا ضرب کنیم
در ضمن میزان فراخی برخی از اندامهای بدن در خرج و مخارج انسان تاثیر بسزایی دارند که بنده از مزایای این فاکتور شخصا بهره ای نبرده ام

Amir Hossein گفت...

سلام بر دوست حرفه ای من
آقا شما را هرجی نیست. 300 برای شما خیلی خوبه. در مورد فراخی اندام هم درست می گویی ولی با یک عمل سرپایی درست می شود
;)

Shadi گفت...

mmm! things seem to be way cheaper in your city compared to our velaayat! housing and food ... well i dont know maybe it is the single student life versus a family life

merry nd happy Amir Hossein

ُ گفت...

گلابی جان بابا زندگی دانشجویی هست جدی نگیر آدم که خانواده داشته باشه خرجش خیلی زیاد میشه مخصوصاً اگر بچه هم داشته باشد
خلاصه اینجا بچه ها خیلی چیزا رو خودشون درست می کنند. از ماست بستن گرفته تا سبزی کاری حالا قراره یه 4 تا مرغ هم بگیرم بندازم تو خیاط ولی نمی دونم زمستون چکارشون کنم
;)