eXTReMe Tracker

۲۴ اردیبهشت، ۱۳۹۰

انتخابات کانادا

دوم می انتخابات مجلس کانادا بود. نتیجه انتخابات به صورت زیر بود:

محافظه کار (Conservative): 167

حزب جدید دموکراتیک کانادا (NDP): 102

حزب لیبرال (Liberal): 34

حزب جدایی طلب کبک (block Quebec ): 4

حزب سبز: 1

افراد مستقل: 0

این اولین بار است که حزب NDP رقیب اصلی دولت می‌شود. و برای اولین بار است که حزب جدایی طلب کبک برتری خود را در ایالت کبک از دست می‌دهد و از 49 نماینده‌ای که در دوره قبلی در مجلس داشت امسال تنها 4 صندلی را توانست حفظ کند. وتعداد نمایندگان حزب لیبرال از 77 به 34 کاهش یافت. در این انتخابات حزب NDP که به تعداد کافی نماینده برای مناطق مختلف کشور نداشت از نمایندگان مستقل دعوت کرد تا با اسم این حزب در انتخابات شرکت کنند که نتیجه خوبی برای این حزب داشت. البته انتقاداتی هم بود که از آن جمله رای آوردن یک دانشجوی 19 ساله دانشگاه مک‌گیل و یک دختر بارتندر (کسی که مشروب به مشتری‌ها می‌د‌هد) که موفق انتخابات هم در لاس‌وگاس بود.

انتخابات قبلی کانادا سال 2008 بود ولی چون در آن انتخابات نخست وزیر هاپر نتوانسته بود اکثریت مجلس را بدست آورد مجلس را منحل و اعلام انتخابات کرد تا بتواند اکثریت را بدست آورد که موفق شد.

پارلمان فدرال کانادا در اتاوا قرار دارد و دارای سه بخش است.

Canadian Monarch

House of Commons یا Lower House

سنا یا Upper House

Canadian Monarch که نماینده ملکه انگلستان، گاورنر جنرال معرف آن است.

House of Commons همان مجلسی است که مردم می‌توانند نمایندگان آن را انتخاب کنند. که دارای 308 نماینده هست.

مجلس سنا دارای 105 عضو هست که اعضای آن توسط گاورنر جنرال و به توصیه نخست وزیر انتخاب می‌شوند. مجلس سنا نقش شورای نگهبان را دارد و بر مصوبات House of Commons نظارت می‌کند و قدرت رد کردن مصوبات آن را دارد.

نحوه رای دادن در کانادا به این صورت است که هر شهر به چند ناحیه تقسیم می‌شود (بسته به جمعیت و وسعت شهر) و در ناحیه افراد از احزاب مختلف خود را کاندید می کنند. چند هفته مانده به انتخابات افرادی به در خانه‌ها آمده و از افراد ثبت‌نام می‌کنند. به همین خاطر شما فقط می‌توانید در ناحیه‌ای که زندگی می‌کنید رای دهید. انتخابات با منحل شدن House of Commons به دستور نخست وزیر در هر زمانی و با تایید گاورنر جنرال قابل اجرا است.

۱ نظر:

Unknown گفت...

اللهم اشفی کل مریض، لال از دنیا نری، بلند بگو آمین

همینجور کلا عرض کردم، در ضمن پست خوبی بود