eXTReMe Tracker

۱۰ مرداد، ۱۳۸۹

پول نفت بر سر سفره



خسته شدم. خوب کی این پول نفت سر سفره ما قرار می‌گیرد من نمی‌دانم. فکرش را بکن اگر پول نفت بود چه حالی می‌داد. مثل این بچه‌هایی که از بعضی کشورهای عربی می‌آیند دولت پول تحصیلمان را می‌داد که هیچ پول تو جیبی هم می‌داد. دیگه لازم نبود برای یک لقمه نون بیگاری این استادهای ناجوانمرد را بکشیم. هر وقت حال می‌کردیم تحقیق می‌کردیم و هر وقت هم که حوصله نداشتیم هیچ مشکلی نبود برای یک مدت می‌رفتیم تعطیلات.

خوب برای پیدا کردن سهم نفتم به اینترنت یه سری زدم تا ببینم این حکومت ناجوانمرد چرا پول نفت من را نمی‌دهد. خوب جی. ان. آی. که نشان دهنده درآمد کشور به ازای هر فرد هست را برای ایران، آمریکا، کانادا، عربستان و کویت طبق آمار بانک جهانی پیدا کردم. خوب ببینیم سهممون چقدر هست. برای هر ایرانی سالی حدود ده هزار دلار و برای هر آمریکایی 46 هزار دلار و برای یک کویتی 56 هزار دلار در سال می‌باشد. یعنی یه خانواده چهار نفری در ایران حدود 40 هزار دلار در سال سهم از درآمد دارند. البته قسمتی از این درآمد صرف اموری چون بیمه و زیر ساخت‌ها می‌شود و باقیمانده آن هم بکنواخت تقسیم نمی‌شود. عده‌ای بیشتر و عده‌ای کمتر سهم می‌برند. خوب جالب است توجه شود که سهم هر فرد در کانادا کمتر از سهم هر فرد در آمریکا هست ولی سطح رفاه و رضایت مندی در کانادا بالاتر است. دلیل آن سیستم سرمایه‌داری شدیدی هست که در آمریکا وجود دارد و عده‌ای دارای سرمایه‌های هنگفت هستند ولی در کانادا باز به نسبت سرمایه‌ها یکنواخت‌تر تقسیم شده‌اند. کشور‌های سوسیالیستی مانند کشور‌های اسکاندیناوی حتی از کانادا هم تساوی تقسیم درامد بیشتر است. در این نوع کشورها تحصیل، درمان و خیلی خدمات دیگر رایگان می‌باشد و میزان مالیات بر درآمد بالا می‌باشد.

خلاصه با توجه به سهم هر فرد در ایران که حدود یک‌چهارم یک فرد آمریکایی یا کانادایی می‌باشد اگر نحوه تقسیم درآمد مانند کانادا یا آمریکا باشد باید سطح زندگی مردم ایران یک چهارم سطح زندگی یک آمریکایی باشد. با توجه به این نکته که بعضی ایرانی‌ها در حال حاضر درآمدی بسیار بالاتر حتی آدم‌های پولدار آمریکا دارند خودتان حساب کنید سطح زندگی افراد کم درآمد ایران را.



۶ نظر:

MReza گفت...

حالا اگه گفتی برای چی نمودار ایران کمترین شیب و کمترین تغییرات رو داره؟

Amir Hossein گفت...

میم جان دلیلش همون پوله نفته
حوصله نداشتم بنویسم ولی وقتی ملت توهم بزنن و همش چشمشون دنبال نفت باشه تولید رشد نمی کنه پول نفت هم که تقریبا ثابت هست این می شود که شیب ما این می شود
نکته دیگه عربستان هست که چندان بالا نیست ولی مردمش پولدارن و دلیل آن همون آدم های بدبختی است که در چادر در صحرا های عربستان ول هستند کسی هیچ اشاره ای به آنها نمی کند. از سهم آنها هست که یک عده شاهزاده پولدار می شوند

Peter گفت...

bache jan, chera cheshet donbale poole nafte? khoobe ostade najavanmardet irani nist ke ina ro bekhoone ;)

zohre گفت...

poole nafto bikhial khoda pedare raees jomhoore montakhabo bezare too behesht ke sibzaminio majani kard ye chand hafte :)

Amir Hossein گفت...

پیتر خوبی استاد کانادایی اینه که هرچی دوست داری می تونی پشت سرش حرف بزنی
نمی دونی چه حالی می دهد

Amir Hossein گفت...

زهره اگر تو خواص سیب زمینی رو بدونی؟
خیلی کار ها می کند.
همین یه ذره پول نفت هم با این مدیریت دود می شود و میره هوا