eXTReMe Tracker

۱۰ بهمن، ۱۳۹۳

نورهای شمالی

  تابستون یک سال قبل رفته بودم شمال.  شمال استانمون. این نورهای شمالی رو اونجا دیدم. اون نور زرد ته افق ماه هست





آب بالا رفت بنزین پایین

یه دو سه ماهی می شه که قیمت بنزین خیلی پایین آمده. اخیرا به لیتری 75 سنت رسیده بود که من به شخصه از سال 2008 به بعد یادم نمیآید بنزین تا این حد ارزان بوده باشد. بنزین حدود یک هفته 75 سنت بود بعد بعضی پمپ بنزین‌ها قیمت را بالا بردند و رساندند به 85 سنت. بعد از یک هفته قیمت بنزین در همه پمپ بنزین‌ها شد 85 سنت. این قیمت تقریبا ثابت شده بود تا اینکه دو روز پیش توی شهر ما اتفاق دیگه‌ای افتاد.



دو روز پیش اعلام کردند که در 6 نمونه آب آشامیدنی شهر باکتری ایکولا دیده شده و به مردم گفته شد که آب شیر رو نخورند و بجاش بطری آب بگیرند و یا آب شیر رو بجوشونند. با این خبر مردم به فروشگا‌ها هجوم بردند و تمام آبها موجود را خریدند. وقتی می‌گم تمام بطری آبها رو خریدند یعنی حتی اون آبهایی که بدون کالری، بدون چربی، دارای کلسیم، پتاسیم و ... که قیمت هر بطری 10 دلار هست رو هم تمام کرده بودند. فروشگا‌ها بسته‌های آبی که در حالت عادی قیمتشان 2 دلار بود رو حتی به 9 دلار هم فروختند.
فردا صبح که داشتم می‌رفتم سر کار داشتم به مسئله آب فکر می‌کردم بعد به ذهنم رسید که امروز باید قیمت بنزین کم شده باشد. وقتی تو راه قیمت پمپ بنزین‌ها رو چک کردم دیدم که تئوریم درسته. قیمت بنزین 6 سنت کم شده بود و شده بود 79 سنت. خیلی حال کردم. دلیلی که فکر می‌کردم که بنزین امروز باید ارزون شده باشد این بود که وقتی بحران آب هست مردم به شدت دنبال آب بسته بندی و نوشابه و اینجور چیز‌ها هستند و فروشگاه‌ها می‌توانند این اقلام را به بالاترین قیمت بفروشند، حتی به 4 برابر قیمت عادی. نکته بعدی این هست که اغلب پمپ بنزین‌ها در کنارشون یه فروشگاه هم هست که آب، نوشابه، تنقلات و کافی می‌فروشند. حالا فرض کنید که شما از خواب پا شده‌اید و می‌بینید که قیمت بنزین امروز پایین آمده است. این کم شده قیمت شما را تحریک می‌کند که بنزین بزنید حتی اگر هنوز باکتون نصفه باشه. وقتی که مشتری بنزین بزنه با توجه به اینکه در پس زمینه ذهنش بحران آب رو هم دارد احتمالا به داخل فروشگاه می‌رود و چند بطر آب یا نوشابه می‌گیرد که فروشنده می‌تواند به چند برابر قیمت بفروشد.
برای اینکه مطمئن بشم که تئوریم درسته وایستادم تا بحران آب برطرف بشه. خوشبختانه روز بعد اعلام کردند که آزمایش‌های اولیه اشتباه بوده و هیچ اثری از ایبولا نیست و مردم می‌توانند آب شیر را مصرف کنند. دقیقا تا این بحران برطرف شد قیمت بنزین 8 سنت زیاد شد و رسید به 87 سنت. یعنی فقط برای بحران آب یک روزه قیمت بنزین رو 6 سنت کم کردند و درست روز بعد 8 سنت بالا بردند.